Hur gör jag om jag har ångrat ett köp?
När du handlar hos Unoliving.se, har du som kund alltid rätt att ångra köpet, utan att ge något skäl, inom 365 dagar från att du har mottagit varan. Du ska bara meddela oss att du ångrar köpet och därefter returnera varan till oss. Skicka ett mail till oss på kundservice@unoliving.se
Om den 365:e dagen är en lördag, söndag eller helgdag utlöper tidsfristen efterföljande vardag. I tillfälle där du har beställt flera varor på samma order, men med olika leveranstider, gäller dina 365 dagars öppet köp från det att du har mottagit den sista varan.
Om varans skick har förändrats i den utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund, dvs. har monterats, blivit använd eller på annat sätt gör att den inte längre kan betraktas som ny, förbehåller vi oss rätten att göra ett avdrag på försäljningspriset. Detta gäller även i tillfälle där originalförpackning saknas eller är skadad.
Om du kastar förpackningen , mister du möjligheten för att returnera varan. Det är därför bra att spara förpackningen, tills du har bestämt dig om du vill behålla varan.
Du betalar själv för kostnaden av din retur som är samma pris som din fraktpris, som är baserat på var du bor. Skriv in ditt postnummer i kassan, så får du fram ditt fraktpris.
Ångerrätt gäller inte på specialbeställda varor.
Hur returnerar jag varan till Unoliving?
Unoliving beställer hämtning av varan i samband med produktskada, felleverans och ångrat köp. Varan ska alltid packas in försvarligt och i originalförpackning och emballage. Du har själv ansvar för varan, fram till vi har mottagit den. Ta eventuellt ett foto på varan och emballaget, innan du skickar den. Varan hämtas alltid på den leveransadress som du uppgav vid beställning.
Du betalar själv för returfrakten vid ångrat köp. Beloppet för returfrakten dras av på beloppet på varan som du får tillbaka.
Om upphämtning inte är möjlig på den bestämda tiden, till exempel på grund av att varan inte är tillgänglig eller inte är inpackad, ska beloppet för returfrakten ändå betalas.
Vem betalar för returfrakten om jag har ångrat mitt köp?
Om du har ångrat ett köp, betalar du själv för fraktkostnaden tillbaka till oss. Beloppet för returfrakten dras av på beloppet på varan som du får tillbaka.
Återbetalning
När vi mottar varan, kontrollerar vi den och du får därefter tillbaka beloppet som du har betalat vid köpet - minus fraktkostnad och värdeminskning. Beloppet blir alltid återbetalat på samma sätt som du har betalat köpet med. Om du t.ex. har betalat med kort, återbetalas beloppet till samma kort som du betalade med.
Det kan gå upp till 30 dagar innan pengarna är återbetalade, beroende på bank och betalsätt.
OBSERVERA:
Du kan mista ditt köpsbelopp, helt eller delvist i tillfälle där varans värde har minskat på grund av:
1. du har monterat varan eller använt den.
2. den har blivit skadad, under tiden du hade ansvar för den.
3. du har hanterat varan på ett sätt som inte var nödvändigt för att kunna fastställa varans egenskaper.
4. Varans originalförpackning saknas eller är skadad.
Hur och när får jag tillbaka pengarna för min returnerade vara?
Du kan förvänta att få tillbaka pengarna när vi har mottagit och kontrollerat varan. Beloppet återbetalas alltid på samma sätt som du betalade ordern med. Om du t.ex. har betalat med kort, återbetalas beloppet till samma kort som du betalade med.
Reklamation
Unoliving.se tillämpar konsumentköplagens reklamationsrätt som innebär att du har tre års reklamationsrätt från det att du har mottagit varan. Det förutsätter att du har följt alla skötselråd och att normal aktsamhet iakttagits. Du kan antingen få en vara reparerad, bytt till en ny vara eller avslag på priset, beroende på den konkreta situationen. Om varken reparation, byte eller avslag på priset hjälper problemet, returneras varan till oss och beloppet för varan återbetalas. Det är självklart ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått som följd av oaktsam användning av varan. Observera att alla varor är producerade med avsikt för användning i privata hem. Du ska reklamera snarast möjligt efter att du har upptäckt felet på varan. Vi rekommenderar att du reklamerar snarast möjligt och inom 2 månader efter att du har upptäckt felet. Beroende på den konkreta situationen, får du vidare instruktioner på hur vi går vidare.
Vid berättigad reklamation refunderar vi rimliga fraktkostnader
Om reklamationen är berättigad, refunderar vi självklart dina rimliga fraktkostnader, för att skicka tillbaka varan till oss. I motsatt tillfälle ska du själv stå för alla fraktkostnader i samband med returnering. Kom ihåg att varan alltid ska skickas ordentligt inpackad. Du har själv ansvar för varan, fram tills vi har mottagit den. Ta gärna en bild på varan och emballaget innan returnering.
Transportskador
Skulle du mot förmodan motta ett transportskadat paket eller upptäcker en skada på varan, ska det anmälas till oss snarast möjligt. Anmälan sker via e-post. Skicka följande information till kundservice@unoliving.se:
- Ordernummer
- Vad är det som är skadat
- Beskrivning av skadan
- Foto på emballaget
- Foto på själva skadan
Mottar du ett paket med synliga skador, uppmanar vi dig att neka att ta emot paketet, eller motta med förbehåll. Om du nekar att motta paketet, returneras det till oss, varefter vi anmäler det till transportören. Transportskador hanteras enligt reklamationsrätten.